Szanowni Państwo, zamieszczamy poniżej link do artykułu, który został przygotowany przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, a dotyczy przeglądu wybranych oszustw internetowych. Znajomość sposobów, którymi posługują się przestępcy może uchronić przed utratą środków finansowych. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem.
Początek października to również początek europejskiej kampanii służącej zwiększeniu świadomości i wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa. W Polsce kampanię koordynuje Państwowy Instytut Badawczy NASK. W wydarzenie w tym roku włącza się Krajowy Związek Banków Spółdzielczych wraz z bankami spółdzielczymi. Przez październik na stronach internetowych oraz w mediach społecznościowych banków spółdzielczych oraz KZBS będą publikowane artykuły, nagrania wideo oraz grafiki edukacyjne związane z cyberbezpieczeństwem.
Banki spółdzielcze w ostatnim czasie cyfrowo przyspieszają: ich klienci otrzymali dostęp do wielu nowych rozwiązań, w tym nową aplikację mobilną, dysponują również coraz bardziej rozbudowaną bankowością internetową oraz posiadają dostęp do usługi mojeID, która umożliwia potwierdzanie tożsamości online w procesach rejestrowania się i logowania w serwisach dostawców usług z sektora publicznego i komercyjnego. Klienci banków spółdzielczych mają również możliwość dokonywania płatności poprzez Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay, FitBit Pay.
W dobie pandemii i związanych z nią rekomendacjami dotyczącymi zachowania społecznego dystansu, rozwiązania te pełnią bardzo ważną funkcję – dla niektórych osób, ze względu na stan ich zdrowia, często są jedyną możliwą formą kontaktu z bankiem i dysponowania dostępnymi na rachunku środkami. Przy korzystaniu bankowości internetowej oraz mobilnej warto zachować jednak rozwagę i ostrożność, ponieważ każdy z nas może paść ofiarą cyberataku. Ważne, by wiedzieć, jak postępować w takiej sytuacji i na jakie aspekty zwrócić uwagę, by chronić swoje dane dostępu do banku, w tym loginy i hasła.
Jak wynika z raportu „Cyberbezpieczeństwo Polaków 2019” przygotowanego na zlecenie Biura Informacji Kredytowej, aż 72% respondentów uważa, że za zapewnienie ochrony ich wrażliwych danych w Internecie odpowiada bank. Banki, w miarę dostępnych możliwości, zapewniają ochronę instytucjonalną swoim klientom, zabezpieczając systemy bankowości elektronicznej. Warto jednak pamiętać, że również konsumenci dzięki świadomym decyzjom oraz poprzez rozważne działanie powinni zadbać o zabezpieczenie swoich danych. Mówi się, że każdy łańcuch jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo – zasada ta sprawdza się również w kwestii cyberbezpieczeństwa. – mówi Krystyna Majerczyk-Żabówka, Prezes Zarządu Krajowego Związku Banków Spółdzielczych.
Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa (European Cyber Security Month – ECSM) to ogólnoeuropejska kampania, organizowana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Sieci i Informacji ENISA z inicjatywy Komisji Europejskiej. Przez cały październik we wszystkich krajach członkowskich odbywają się wydarzenia, które podnoszą wśród użytkowników narzędzi cyfrowych świadomość na temat wagi bezpieczeństwa w sieci oraz nowoczesnych technologii.
– „Zastanów się, zanim klikniesz” – pod takim hasłem obchodzimy tegoroczny Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa Działalność edukacyjna podnosząca kompetencje cyfrowe społeczeństwa jest szczególnie ważna w kontekście obserwowanej w internecie wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Tylko w drugim kwartale br. nasz zespół CERT Polska odnotował ponad 2,7 tys. incydentów bezpieczeństwa, wśród których dominowało zjawisko phisingu. To powszechny sposób na wyłudzenie danych internautów, dlatego – zgodnie z tegorocznym hasłem przewodnim ECSM – istotne jest, aby uważać, w co się klika – mówi Juliusz Brzostek Dyrektor ds. Cyberbezpieczeństwa w NASK.
W Polsce kampanię po raz ósmy koordynuje NASK Państwowy Instytut Badawczy. W trakcie Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa odbywają się warsztaty, konferencje, kampanie i inicjatywy, które mają podnieść świadomość na temat cyberbezpieczeństwa i nowych technologii. Z założenia organizowane wydarzenia mają przestrzegać przed potencjalnymi zagrożeniami i promować odpowiedzialne korzystanie z sieci.
Więcej informacji na stronie Związku Banków Polskich
Oszustwa na zdalny pulpit stają się coraz bardziej popularne. Oszuści podszywają się pod pracowników znanych firm, banków lub policję. Próbują się z nami kontaktować za pomocą telefonu, wiadomości e-mail lub przez różne komunikatory internetowe. Podczas rozmowy namawiają do zainstalowania aplikacji, dzięki której uzyskają dostęp do naszego komputera. Przykładowe aplikacje to AnyDesk lub TeamViewer.
Przykładowe tematy oszustów: problemy techniczne banku, próby włamania na nasze konto, oferty inwestycyjne z możliwością szybkiego zarobku lub niedopłata za subskrypcję usługi lub rachunku itp.
Nigdy nie poproszą o podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji,
Nigdy nie będą namawiać do instalacji na komputerze lub telefonie aplikacji do pomocy/połączenia (tzw. „pulpitu zdalnego”).
Segment docelowy
Osoby fizyczne posiadające stałe źródło dochodu.
Przeznaczenie produktu
Kredyt może być przeznaczony na dowolny cel.
Maksymalna kwota kredytu
Do 75% wartości nieruchomości stanowiącej zabezpieczenie.
Minimalna kwota kredytu
20 000,00 zł
Okres kredytowania
Do 180 miesięcy
Karencja
Do 6 miesięcy
Przedterminowa spłata
Dopuszcza się możliwość wcześniejszej spłaty kredytu bez dodatkowych opłat.
Przyznanie kredytu uzależnione jest od indywidualnej oceny Klienta, w tym:
posiadanej zdolności i wiarygodności kredytowej oraz ustanowienia akceptowalnego przez Bank zabezpieczenia.
Segment docelowy
Osoby fizyczne posiadające stałe źródło dochodu.
Przeznaczenie produktu
Zakup nowych i używanych:
Dopuszcza się refinansowanie zakupu pojazdu dokonanego przed upływem 30 dni od daty jego zakupu.
Maksymalna kwota kredytu
Do 255 500,00 zł
Minimalna kwota kredytu
2 000,00 zł
Okres kredytowania
Przedterminowa spłata
Dopuszcza się możliwość wcześniejszej spłaty kredytu bez dodatkowych opłat.
Przyznanie kredytu uzależnione jest od indywidualnej oceny Klienta, w tym:
posiadanej zdolności i wiarygodności kredytowej oraz ustanowienia akceptowalnego przez Bank zabezpieczenia.
Finansowanie bieżących potrzeb konsumpcyjnych Klienta
Minimalna kwota kredytu 1000 PLN
Maksymalna wysokość kredytu odnawialnego uzależniona jest od średnich miesięcznych wpływów z tytułu osiąganych dochodów na rachunek z ostatnich 3 miesięcy
Okres kredytowania do 24 miesięcy
Finansowanie bieżących potrzeb konsumpcyjnych Klienta
Minimalna kwota kredytu 1000 PLN
Maksymalna wysokość kredytu odnawialnego uzależniona jest od średnich miesięcznych wpływów z tytułu osiąganych dochodów na rachunek z ostatnich 3 miesięcy
Okres kredytowania do 24 miesięcy
Twój wniosek został pomyślnie wysłany,
oczekuj na kontakt z naszej strony.
DZIĘKUJEMY!